Thursday, January 26, 2012

DATING LAGI.............

Assalaamu'alaikum....

Dah baca tajuk di atas? " D A T I N G "..... XD
Seronok kan kalau dating? Boleh jalan sama-sama, pegang-pegang tangan, berpeluk-pelukan, belikan barangan untuk si kekasih hati, dan berbual mesra. Tambah romantik lagi bila duduk dalam kereta, BERDUA... Wah... Seronokkan...?

Seronok kan bila berdating? Dapat dengar suara si kekasih yang merdu, di depan mata kita hanya ada si kekasih. Orang ramai, tak usah peduli. Lantaklah kalau diorang nak tengok pun, diorang cemburu tengok kita yang sedang asyik dibuai cinta indah bersama kekasih. Tak kisahlah apa diorang nak kata, yang penting kekasih hati ada di sisi.

Seronok kan bila berdating? Depan mata kita hanya ada kekasih kita, dan depan mata dia hanya ada kita. Tak perlu risau kalau-kalau dia tengok orang lain pulak sebab, kalau dia buat macam tu, kita boleh tahu. Nahaslah kena marah, ye tak...?

Seronok kan.........?

Wah! Kenapa pulak cerita pasal dating kat sini? Aku gi dating ke...? Bila....? Dengan sapa.....? Kat mana....?
Lah... Bukan aku yang gi dating... Tapi, mak & ayah aku....     MAK   &   AYAH   aku....... Haha, mak ayah gi dating pun nak cerita....? Apa punya anak...

Biarlah... Walaupun aku jeles jugak sbb aku tak dapat dating, tapi aku bersyukur. Ini menunjukkan bahawa masih ada kemesraan pada mak ayah aku. Berbeza dengan waktu aku masih kecik dulu. Dulu, ayah jarang bawa ibu pegi jalan-jalan. Hatta, pegi beli barang pun ayah akan pegi sorang-sorang... Tapi sekarang dah lain. Kalau boleh, setiap kali nak keluar pegi beli barang ayah akan ajak ibu... Lepas tu, shopping sakanlah diorang... Bile balik je, penuh makanan kat umah...

Kenapa macam tu,...? Kenapa apa...? Kenapa dulu ayah suka keluar sorang-sorang....?
Sebab, dulu aku dan adik-adik aku yang lain masih kecik lagi. Kami pulak, kalau pegi shopping, buas, bukan tahu duduk diam... Kalau mak ayah aje yang pergi, sapa nak jaga kami adik-beradik...? Risau ayah... Jadi, ayah tinggalkanlah ibu dengan kami kat rumah.

Habis tu, kenapa sekarang lain?
Sebab, 4 daripada anak-anak ayah dah besar, tinggal di asrama. Aku, dah tahun ke-3 di universiti, sorang lagi adik, dah tahun 2, sorang dah masuk matrikulasi dan sorang lagi akan amik SPM hujung tahun ni... So, bila mak ayah nak keluar, dia suruh kami 4 beradik yang dah besar ni jaga adik-adik yang lain kat rumah. " Along... Jaga adik di rumah, ibu ayah nak 'gi beli barang'...." Diorang? Pegi datinglah....

Jeles?
Mestilah, aku tak sendiri tak dapat nak pegi dating... Ye, mudah je orang akan soal macam ni, " kenapa tak pegi keluar dengan dia? ajaklah dia keluar pegi jalan-jalan..." Mudah je korang cakap, tapi korang tak tahu, betapa jauhnya kami nak berjumpa... Jangan katakan seminggu sekali, bahkan sebulan sekali pun susah. Malah, nak jumpa 1/2 tahun sekali pun susah...

Mana taknya, aku dah tinggal di hujung utara, belajar pun di hujung utara... Dia pulak, tinggal di hujung selatan, belajar pun di hujung selatan... Duit untuk tiket bas pun tak ada, apatah lagi nak sewa bilik untuk bermalam... Rumah saudara...? Mana aku ada saudara dekat negeri paling selatan tu.... Lagipun, kalau aku pegi sana semata-mata untuk jumpa dengan dia, konfem kena marah....

" Alah... Demi kekasih, takkan tak sanggup..."

(=________= " )

Bukan tak sanggup, tapi keredhaan mak ayah itu adalah lebih penting bagi aku... Kalaulah dia isteri aku, takpelah jugak, ini kami masih belum menikah lagi.. Belum bergelar suami isteri... Oh, bercakap tentang menikah, ada jugak rasa nak menikah....

Iyelah, duduk di kolej, walaupun ada kawan-kawan, roomate yang dah 3 tahun tak pernah tertukar atau ditukar, still, dalam hati ni masih rasa kesunyian... Kadang-kadang, ada jugaklah rasa nak bermanja-manja dengan perempuan... Sembang-sembang, dengar cerita dari si kekasih hati... Aku kan lelaki, dah 21 tahun, 3 bulan dan 20 hari... Bila tengok couple-couple lalu depan mata, " urrgghh... alangkah romantiknya diorang, bahagia dengan kekasih hati...."

(#__# " )

Boleh belah semua couple tu... Romantik apenye kalau setiap saat duduk sekali, dosa mengalir masuk dalam poket amal kita.... Sebab tu nak kawen... Hehe... Oh, cakap pasal kawen, ayah tak bagi aku kawen awal... Dia dah bagi 4 syarat.... Syarat pertama, belum lagi cukup, iaitu lepas study....

Huh, wahai bakal isteriku, tunggulah kira-kira 1 tahun 6 bulan lagi... Itu pun paling cepat... Oh! Kenapa ayah aku tak bagi kawen awal ye...?

(~___~ ? )
Mungkin sebab dia sendiri kawen lambat... Umur 33 tahun baru menikah... Apa kaitannya...? Entah, mungkin ada kaitan kot... Ayah selalu pesan, kalau nak nikah ni, kena tau tanggungjawab, berat... Anak bini, kena bagi makan, masa depan ni, tak tau lah macam mana... Harga barang makin naik, minyak makin naik... Rumah makin mahal... Kena bayaq bil letrik, ayaq... Tu belum masuk duit ansuran kereta, kalau bayar ansuran....

Nikah ni, kena kawal emosi jugak... Walaupun ada masalah, tak boleh lepas kat bini.. Hati bini kena jaga... Pergaulan dah kena kawal, tak boleh sama macam bujang.. Kalau tak bini jeles... Bila ada masalah, kongsilah dengan bini, jangan pendam sorang-sorang... Sebab bini tu teman paling rapat kita bila mak ayah tak ada dekat kita.... Tambah pulak, bila mak ayah dah tak ada, bini ajelah pendamping, penghibur hati yang kesunyian...

Allahuakbar... Tulis benda ni pun dah buat airmata aku bergelinangan... Pesan ayah lagi, lagi susah bila dah ada anak... Lampin, susu, sekolah, buku-buku, dan alat tulis... Kita kena tanggung... Anak-anak kena jaga, ajaq supaya elok perangai depa... Kalau tak kat akhirat kita yang tanggung... Sudahlah lelaki ni kena tanggungjawab atas amal mak, adik-beradik pompuan... Tambah pulak bini punya amal pun kita kena bertanggungjawab, belum masuk anak pompuan lagi....

Nanti, bila nikah, makan minum depa pun kita kena tanggung... Pakaian, tempat tinggal....

Huh........... Banyak kan pesan ayah.... Itu belum lagi yang aku belajar sendiri... Bila nikah, kita jadi pemimpin untuk anak bini... Bini buat salah, kena tegur... Tegur pulak, ada cara, tak boleh hentam ikut suka hati.... Bini mengadu masalah, kita kena dengar walaupun kita sendiri ada masalah... Bini merungut, kita kena dengar... Layan bini kena dengan baik... Bukan sekadar perkataan yang kita guna, malah nada, pandangan mata, senda gurau, hilai tawa, semuanya kita kena amik kira....

Aduh, begitu berat tanggungjawab seorang lelaki... Tapi still aku inginkan seorang wanita sebagai teman di sisi.... Aku tak mengharapkan banyak... Buat bakal isteriku, cukuplah kamu menjadi penenang hati bagi aku... Yang dapat membuatkan aku sentiasa rasa bersyukur kepada ALLAH S.W.T....

Cuma, ada beberapa perkara yang perlu kamu tahu tentang aku... Aku bukanlah seorang yang kemas... Barang-barang aku biasanya berselerak, bahkan walaupun aku kemaskan, masih aku rasakan berselerak... Hinggakan aku sendiri buntu untuk menyusun barang-baranag aku... Akhirnya aku 'end up' dengan membiarkan barang-barangku berselerak... Wahai bakal isteriku, harap kamu dapat bersabar dengan sikap aku ini...

Aku juga bukanlah seorang yang teratur.. Bahkan, kehidupan aku sendiri pun tidak teratur... Kamu akan faham bila kamu bersamaku nanti...

Tapi, kamu jangan bimbang... Apabila kamu ada masalah, luahkanlah pada aku... Kamu ingin mengadu, aku sudi mendengar... Kamu inginkan tempat bersandar, sandarlah pada bahu aku... Kamu inginkan masa dariku, aku akan berikan masaku untuk kamu... Aku akan sentiasa bersedia untuk kamu....

Rasanya cukuplah sampai setakat ni, aku tak mahu menulis dengan lebih lanjut lagi sebab dia hanya akan buat aku makin sebak... Sepatutnya aku hanya nak tulis tentang ibu dan ayah aku....

Ya ALLAH,
sediakanlah diriku untuk menjadi pemimpin yang paling baik bagi isteri dan anak-anakku.....